Umiejętność komunikacji, asertywność, kreatywność, przezwyciężanie stresu czy zarządzanie zespołem – co łączy te umiejętności? Wprawdzie zdają się mieć ze sobą niewiele wspólnego, wszystkie kwalifikowane są jako umiejętności miękkie. Odmiennie do umiejętności twardych, które są charakterystyczne dla profesjonalistów w danej dyscyplinie, umiejętności miękkich nie pozyskuje w trakcie zwykłych kursów bądź studiów. Nie znaczy to, oczywiście, że są one tylko wrodzone – organizowane są szkolenia z umiejętności miękkich, podczas których uczestnicy mogą je zdobyć lub rozwinąć.
Szkolenia z umiejętności miękkich – czy warto je rozwijać
Umiejętności miękkie warto rozwijać z wielu powodów. Są one pomocne zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Podczas analizy aplikacji o pracę, rekruterzy zwracają na nie uwagę równie dużą (a nierzadko nawet większą), co na umiejętności twarde. Ważne są głownie umiejętności dotyczące pracy z innymi ludźmi – osiąganie kompromisów, praca zespołowa, zarządzanie innymi pracownikami oraz perswazja. Poza tym istotne okazują się takie cechy jak kreatywność, radzenie sobie w stresujących sytuacjach, a także inteligencja emocjonalna.
Jak wyglądają szkolenia z umiejętności miękkich?
Samodzielne rozwijanie umiejętności miękkich nie jest dla większości z nas łatwe. Dlatego należy skorzystać z pomocy specjalistów – zapoznać się z literaturą psychologiczną i brać udział w treningach. Szkolenia z umiejętności miękkich obejmują nie tylko naukę kluczowych umiejętności, ale również ćwiczenia (w niedużych grupach) oraz komentarz terapeuty. Z pomocą tego ostatniego słuchacze szkolenia są informowani, które umiejętności wymagają dalszej pracy oraz które ich cechy należy dalej rozwijać.